En paar suggesties/reminders die je in je rol als coach kunt doen. De meeste punten hieronder hebben we al besproken tijdens de vierde live-dag.
- Bespreekbaar maken als je ergens last van hebt
- Hoe heb ik er last van?
- Als je dit [GEDRAG] doet, dan merk ik [GEVOLG] dat ik er onrustig van wordt. Ik heb het gevoel [GEVOEL] dat je het niet belangrijk vindt, waar ik me nu zo voor inzet. Hoe zie jij dat? [UITNODIGING VOOR DIALOOG]
- Hoe heb ik er last van?
- Het voeden van het sterke deel in de ander:
- Je zou kunnen zeggen dat ieder mens een deel in zich heeft wat:
- vanuit angst handelt
- vanuit vertrouwen handelt
- Focus en vertrouw op dat tweede deel. Ook al zit het soms wat verstopt,
- Je zou kunnen zeggen dat ieder mens een deel in zich heeft wat:
- In beeld brengen SAMEN wat de gewenste situatie is voor de ander, voor het team, voor de organisatie:
- SAMEN: we hebben de neiging om dit zelf te doen. Omdat we het zelf ook nog niet precies weten. Of om grip te houden: NIET DOEN. Plan in ieders agenda om samen de gewenste toekomst neer te zetten m.b.v. de volgende vragen:
- Wat is er anders als de gewenste toekomst realiteit is?
- Wat doen we dan anders?
- Hoe merken klanten/clienten/collega’s wat anders is?
- Wat zien ze ons anders doen?
- En dit is dus een mooie opstap naar het bespreekbaar maken van de grondhouding.
- Onderzoeken wat het nut is van de weerstand?
- Weerstand is niet gekoppeld aan een persoon, maar aan het systeem. Als de persoon met weerstand zou vertrekken (ontslag bijvoorbeeld) zie je doorgaans dat er nieuwe personen ‘in de weerstand-modus’ gaan zitten.
- Stel het op in een organisatie-opstelling
- Voed de weerstand niet, maar vraag wel waar ze bang voor zijn.
- Vraag wat ze daarvoor in de plaats willen hebben? Welk gedrag zouden ze graag willen zien?
- Vraag of ze de bewaker willen zijn van dat waarvoor ze bang zijn.
- Feit of een probleem
- Kun je er wel of niet invloed op uitoefenen?
- Circel van invloed
- invloed
- betrokkenheid
- Circel van invloed
- Bij een probleem is er potentie om iets te veranderen
- Actie: coachen bijvoorbeeld
- Wat wil je in plaats van het probleem?
- Actie: coachen bijvoorbeeld
- Bij een feit is er de mogelijkheid om iets te veranderen
- Maar één vraag relevant:
- Hoe ga jij/wij met dit feit om?
- Wat kan ons helpen om van dit feit zo weinig mogelijk of geen last te hebben?
- LET OP: een feit wil niet weggeduwd of ontkend worden. Het komt dan altijd terug.
- DUS: geef ‘het feit’ een mooie plek m.b.v. een opstelling bijvoorbeeld
- Maar één vraag relevant:
- Kun je er wel of niet invloed op uitoefenen?