Home Forums Ordening

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #3704
    Marianne Geurts
    Sleutelbeheerder

    Ordening

    Organisaties kennen verschillende vormen van ordening

    Over ordening in organisaties schrijft de schrijver Jan Jacob Stam het volgende vanaf pagina 32:

    Tot nu toe hebben we een viertal ordeningsprincipes kunnen onderscheiden in organisaties. In volgorde van opklimmende invloed zijn dat:

    1. Anciënniteit
      • (leeftijd, hoe lang je in dit beroep bent, hoe lang in de organisatie, hoe lang in het team)
    2. Bijdrage aan de organisatie als geheel
      • (wat voeg je toe? de uitvinder die één gouden idee heeft in 10 jaar tijd, de vrouw van de algemeen directeur, die heel veel geld in het bedrijf gestoken heeft)
    3. Ordening in functies:
      • (elke functie is evenveel waard en even nodig in het systeem als geheel, maar de ene functie  heeft  meer invloed op het bestaansrecht van de organisatie als de andere (economisch directeur versus schoonmaakster)
    4. Ordening in leidende principes

    Meer over leidende principes
    De ordening in leidende principes is dus de meest bepalende ordening voor een organisatie. Met andere woorden; de leidende principes hebben veel invloed op het gedrag. In veel organisaties werken diverse mensen of afdelingen, onbewust of bewust met verschillende leidende principes. Je kunt je voorstellen dat deze verschillende ‘leidende principes’/’drijfveren’/’why’ met elkaar ‘in strijd kunnen zijn.

    Bijvoorbeeld daar waar een deel van de medewerkers in een organisatie de persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt versus een een deel van de medewerkers dat vindt dat de klant voorop moet staan. In gedrag zie je dan bijvoorbeeld dat de ene collega een training cancelt om de klant zo snel mogelijk te helpen, terwijl een andere collega de klant laat wachten en wel naar de training gaat.

    Het verrassende van leidende principes is dat je deze onbewust in alles voelt, vooral als het spannend wordt. Ook zie je wel eens dat organisaties die het ‘op papier’ goed op orde hebben qua beschreven strategie en kernwaarden, juist verwarring of onrust kennen als gevolg van verschillende leidende principes. Dus als je bij een organisatie binnenkomt waar het er ‘zeer gelikt’ uit ziet en de kernwaarden overal hangen, zou het zo maar eens kunnen zijn dat het ‘onder water’ onrustig is.

    Onderzoeksvragen:

    Herken je dit in de organisatie van Peter of een andere organisatie waar je momenteel nauw bij betrokken bent?

    1. Welke leidende principes herken je bij de diverse groepen (medewerkers, klanten, de directie)?

      • Schrijf deze op verschillende vouwblaadjes.
      • Leg ze intuitief op de grond, ieder op een eigen positie
      • Ga vervolgens bij elk leidend principe staan en voel waar jij je het meest mee verbonden voelt.
      • Verander eens de posities en kijk dan wat er gebeurt.
      • Hoe voelt dit? Waarom is dit geen optie? Of biedt dit juist mogelijkheden?
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.